
Det här är färdtjänst
Färdtjänst - för dig som på grund av funktionsnedsättning har väsentliga svårigheter att förflytta dig på egen hand och/eller resa med allmän kollektivtrafik
Funktionsnedsättningen kan vara både fysiskt och psykiskt och det måste handla om en varaktig nedsättning, minst tre månader, för att berättigas färdtjänsttillstånd. Färdtjänst är däremot inte en ersättning för egen bil, avsaknad av körkort eller istället för avsaknad av linjelagd kollektivtrafik.
Bokning av färdtjänst under Coronapandemin
Om möjligt önskar vi att bokningar av färdtjänst sker i så god tid som möjligt, helst senast dagen innan avresa. Detta för att vi ska kunna planera vår trafik så bra som möjligt. Tillsammans hjälps vi åt i Coronatider.
Tack för hjälpen!
Användning av färdtjänst
Du kan använda färdtjänsten för exempelvis resor till arbete eller service så som handel och frisör. Gäller inte för resor till och från sjukvård. Färdtjänsten innebär främst resor i den egna kommunen, där du är folkbokförd. I Kalmar län ingår även resor som sträcker sig 4 mil från kommungränsen in i annan kommun. För längre resor gäller riksfärdtjänst.
Du kan resa dygnet runt men alla resor måste beställas i förväg via vår kundtjänst för Serviceresor.
Individuellt tillstånd
Färdtjänsttillståndet är individuellt och kan se olika ut för olika personer beroende på funktionsnedsättning. Tillstånden formas efter just dina möjligheter.
Du kan ansöka om färdtjänst digitalt, via 1177.se, eller genom att ringa våra färdtjänsthandläggare.
Om du inte är nöjd med vårt beslut
Om beslutet gått dig emot finns möjlighet att överklaga detta inom tre veckor efter att du fått beslutet. Om du önskar kan du få hjälp av Kalmar länstrafiks handläggare.
Kontantfritt i färdtjänsten sedan den 1 januari 2020
Sedan den 1 januari är fördtjänsten kontantfri. Det är möjligt att betala för resan med 30-dagarsbiljett för färdtjänst, Reskassa för serviceresor, betalkort ombord och faktura.