Ansöka om färdtjänsttillstånd

Du kan ansöka om färdtjänsttillstånd med BankID på 1177.se eller genom att ringa våra färdtjänsthandläggare för att få hem en ansökningsblankett.

Du kan välja att ansöka om färdtjänsttillstånd på två sätt

  1. Logga in med ditt BankID på 1177.se. Klicka dig vidare till 1177.se här.
  2. Ringa våra färdtjänsthandläggare för att få en ansökningsblankett hemskickad.

När vi tagit emot ansökan handläggs ärendet av oss. I vissa fall kan ett medicinskt utlåtande begäras in.

Om du ansöker åt en annan person ska en fullmakt skickas in. God man eller förvaltare ska bifoga en kopia på förordnandet vid första ansökningstillfället eller om ändring sker.

Medicinskt utlåtande och fullmakt hittar du längre ned på denna sida.

Ansök digitalt via 1177.se

Logga in med BanID på 1177.se för att göra en digital ansökan. Klicka här för att komma vidare till 1177.se.

En ansökan via 1177.se kan göras när som helst och du behöver därmed inte anpassa dig efter några telefontider. 

Kontakta våra handläggare:

Telefontid på helgfria vardagar kl. 08:00-10:00 - nummer: 010 - 21 21 021.

Videomöte med en handläggare

Via ett videomöte kan du få svar på frågor gällande färdtjänst och riksfärdtjänst, information om hur du kan ansöka om ett tillstånd, hur handläggningen går till med mera. Klicka här för att läsa mer om videomöten.

Individuellt tillstånd

Färdtjänsttillståndet är individuellt och kan se olika ut för olika personer beroende på funktionsnedsättning. Tillstånden formas efter just dina möjligheter.

Om du inte är nöjd med beslutet

Om beslutet gått dig emot finns möjlighet att överklaga detta inom tre veckor efter att du fått beslutet. Om du önskar kan du få hjälp av Kalmar länstrafiks handläggare.

Fullmakt

Öppna alla mappar Stäng alla mappar
Uppdaterad 25 oktober 2021