Riksfärdtjänst

Riksfärdtjänst är en resa från en kommun till en annan inom Sveriges gränser (utanför färdtjänstområdet).

Personer som på grund av varaktig funktionsnedsättning inte kan resa till normala resekostnader, kan beviljas tillstånd för riksfärdtjänst. Syftet med resan ska vara nöje, fritidsverksamhet eller någon annan enskild angelägenhet.

Om du inte kan resa med buss/tåg/flyg själv beviljas du i första hand tillstånd för en ledsagare som ska vara behjälplig under hela resan. Detta är det vanligaste beslutet.

Du måste skicka in din ansökan om riksfärdtjänst senast tre veckor före tänkt resa. Vid storhelger som jul och påsk behöver du skicka in din ansökan i så god tid som möjligt. 

När du skickat in din ansökan, kommer du sedan att kontaktas av en handläggare som utreder om du är berättigad till resan och hur den kan genomföras.

Ansök om riksfärdtjänst digitalt via 1177.se

Du kan ansöka om riksfärdtjänsttillstånd genom att logga in med ditt BankID på 1177.se. Klicka här för att komma vidare till 1177.se

Digitalt möte med handläggare

Via ett digitalt möte med en handläggare kan du få svar på frågor gällande färdtjänst och riksfärdtjänst, information om hur du kan ansöka om ett tillstånd, hur handläggningen går till med mera.

Klicka här för att läsa mer om digitala möten.

Beställ din resa

När du fått ditt tillstånd kan du beställa din riksfärdtjänstresa via vår kundtjänst.

Telefonnummer: 010 - 21 21 021

Telefontid: 08:00-16:30 på vardagar.

Om du behöver avbeställa eller få hjälp med en redan tidigare beställd resa utanför ordinarie telefontider ringer du journummer 010 - 21 21 020.

Jourtid: 06:30-08:00 och 16:30-21:00 på vardagar, 15:00-22:00 på helgen

Kontantfritt i riksfärdtjänsten 

Riksfärdtjänsten är kontantfri. Det är möjligt att betala för resan med Reskassa för serviceresor, betalkort ombord och faktura.   

Frågor och svar

Läs mer

Relaterat på andra webbplatser

Serviceresebroschyr

Öppna alla mappar Stäng alla mappar
Uppdaterad 11 juni 2021